Dla higienistek i asystentek stomatologicznych

  • Warsztaty dla higienistek i asystentek stomatologicznych oraz nauczycieli szkół zawodów medycznych

    • 10 kwietnia 2025
    • 340 PLN/ za 1 warsztat, pakiet (min. 4 warsztaty) - 240 PLN/ za 1 warsztat, nie wchodzą do pakietu warsztaty nr VI i VIII - cena 390 PLN/ za 1 warsztat
    • EXPO Kraków, sala Budapeszt A
    • Liczba miejsc ograniczona, max po 36 osób
    • 5 pkt. za warsztat | Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu
    • Kierownik naukowy:  dr n. zdr. Danuta Kaczmarska
    ZAPISY ON-LINE Warunki uczestnictwa / regulamin
    • Współorganizator PSHD:
    • Patron medialny:
    • PROGRAM

      Czwartek 10.04.2025
      EXPO Kraków
      • 10:00 - 11:30
        sala Budapeszt A

        Warsztat I | Bioróżnorodność jamy ustnej, sposoby identyfikacji periopatogenów

        Od kilku lat obserwujemy szybko pojawiające się nowe metody w badaniach nad bioróżnorodnością flory zasiedlającej człowieka tej pozytywnej, ale i szczególnie tej patogennej. W zakresie szkoleń podyplomowych musimy szybciej uzupełniać taką wiedzę dla dobra pacjentów, ale i własnego bezpieczeństwa. Odnosi się to także do jamy ustnej. Statystyka występowania chorób przyzębia nadal jest alarmująca, dotyczy dzisiaj według najnowszych badań prawie wszystkich z populacji osób dorosłych. W zapobieganiu i leczeniu ważna jest etiologia periopatogenów i indywidualna ocena ich ilości u każdego człowieka.

        Na wstępie warsztatu wykładowca omówi periopatogeny:

        • jak wygląda pobieranie i wysiewanie materiału biologicznego z jamy ustnej na szalki z podłożami selektywnymi,
        • przedstawi analizę właściwości antybiotykoodpornych preparatów związanych z higieną jamy ustnej,
        • omówi wykonanie testów MIC i MBC,
        • przedstawi uszkodzenia DNA bakteryjnego w patogennych szczepach bakteryjnych pod wpływem preparatów  z fluorem i chlorheksydyną

        W drugiej części wykładowca omówi podatność gospodarza na obecność periopatogenów w jamie ustnej oraz transmisję bakterii itp.;

        Na bazie tej wiedzy przeprowadzi analizę płukanek i past najczęściej stosowanych w aspekcie kompleksów klasyfikacji bakterii Socransky’ego jamy ustnej: pasaż bakterii, posiewy redukcyjne, odcisk palca, metodę płytek odciskowych.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

      • 11:45 - 13:15
        sala Budapeszt A

        Warsztat II | Przywracanie równowagi mikrobiologicznej tkanek jamy ustnej

        Głównym zadaniem higienistki stomatologicznej w praktyce klinicznej jest pomoc pacjentom w utrzymaniu zdrowia jamy ustnej. Dzisiaj już mamy pewność, że od tego zależy zdrowie całego organizmu, komfort życia bez bólu, szansa na poprawę samooceny. Pomaga nam nauka, która dostarcza ciągle nowych informacji i rozwiązań praktycznych, często wystarczy za nią nadążać. Temat warsztatu to w części identyfikacja drobnoustrojów jakie  składają się na złożony mikrobiom jamy ustnej.  Jego znajomość jest niezbędna do prowadzenia odpowiednich terapii i profilaktyki chorób jamy ustnej.  Do czego drobnoustroje się przyczyniają? Jak funkcjonują? Jak je rozpoznać? I jak można wpływać na zmniejszenie ich patogenności? W tym warsztacie będziemy odkrywać mniej lub bardziej znane prawdy w tym zakresie. Wykonamy procedurę badania testem PET, który wspomaga diagnostykę patogenów, w celu określenia ich wrażliwości na antybiotykoterapię.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

      • 13:30 - 15:00
        sala Budapeszt A

        Warsztat III | Optymalizacja procesów dekontaminacji w gabinecie stomatologicznym

        Warsztat III z kolei w czwartkowym zestawie, jest zarówno dla asystentek jak i higienistek stomatologicznych, aby miały okazję poznać, obejrzeć jak i wykonać pod kierunkiem prowadzącego niektóre procedury, pokazujące jak postępować z materiałami biologicznie skażonymi. Przyjmując, że to pacjent jest głównym źródłem flory patogennej, należy stosować metody dostosowywane do aktualnych zagrożeń, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się jej, dla dobra naszego jak i wszystkich pacjentów. Gabinet stomatologiczny jest specyficznym miejscem, codziennie przewija się w nim kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt osób potrzebujących różnych porad, interwencji i świadczeń. Niezależnie od tego jaki patogen wywołał chorobę, pacjenci  będą się zgłaszać po świadczenia, a my będziemy musieli stosować bezpieczne procedury. Większość z nich znamy, ale wiedza się szybko „przedawnia”, szczególnie w tym zakresie. Priorytetem dzisiaj wobec nowych zagrożeń epidemicznych,  jest dezynfekcja termiczna narzędzi np.: w myjni - dezynfektorze zapewniająca powtarzalność i zgodność z normami Sanepidu. Nowe urządzenia, wymagają  również korekt w procesie sterylizacji, jej organizacji i przechowywania materiału gotowego do użycia. Istotą wysokiej jakości zgodnej z normami, wykonywanych procesów jest zachowanie jednokierunkowego, postępowego ruchu. Rozpoczynając od skażonych narzędzi, przez procedury dezynfekcji prowadzące do maksymalnej redukcji liczby drobnoustrojów na oczyszczonych narzędziach, przez formowanie systemu bariery sterylnej, aż do uzyskania w procesie sterylizacji narzędzi akceptowalny poziom sterylności czyli SAL10-6. W jaki sposób zoptymalizować procesy dekontaminacji w gabinecie stomatologicznym? Prowadząca warsztat zaktualizuje także wiedzę o aktualnych przepisach. Przedstawi zasady dobierania preparatów dezynfekcyjnych, zasady dotyczące dekontaminacji powierzchni pomieszczeń , sprzętu, wyposażenia i wyrobów medycznych.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

      • 15:15 - 16:45
        sala Budapeszt A

        Warsztat IV | Praca z mikrobiotą w gabinecie higieny jamy ustnej, czyli jak rozmawiać z pacjentem o kompleksowym zdrowiu całego ciała?

        Mikrobiota jamy ustnej jest coraz lepiej poznawanym zagadnieniem w kontekście jej wpływu na zdrowie jamy ustnej, ale nie tylko. W związku z dynamicznym rozwojem tego obszaru wiedzy oczywistym staję się fakt, że każdy profesjonalista stomatologiczny pracujący w gabinecie powinien zapoznać się z najnowszymi trendami i przekazywać je także swoim Pacjentom. Na warsztatach przedstawiony zostanie kompleksowy sposób patrzenia na zdrowie jamy ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem tematu mikrobioty jamy ustnej oraz jej wpływu na zdrowie ogólne pacjentów stomatologicznych. Uczestnicy będą mogli poznać proste sposoby jak rozmawiać z pacjentem o trudnych tematach mikrobiologicznych. Będzie to także okazja do uzyskania nowych argumentów motywacyjnych do zmiany nawyków u pacjentów, a także regularnych wizyt w gabinecie higieny. 

        Porozmawiamy także o sposobach w jakich możemy zaopiekować się mikrobiomem jamy ustnej, nie tylko w gabinecie, ale przede wszystkim w warunkach domowej higieny.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

  • Warsztaty dla higienistek i asystentek stomatologicznych oraz nauczycieli szkół zawodów medycznych

    • 11 kwietnia 2025
    • 340 PLN/ za 1 warsztat, pakiet (min. 4 warsztaty) - 240 PLN/ za 1 warsztat, nie wchodzą do pakietu warsztaty nr VI i VIII - cena 390 PLN/ za 1 warsztat
    • EXPO Kraków, sala Budapeszt A
    • Liczba miejsc ograniczona, max po 36 osób
    • 5 pkt. za warsztat | Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu
    • Kierownik naukowy:  dr n. zdr. Danuta Kaczmarska
    ZAPISY ON-LINE Warunki uczestnictwa / regulamin
    • Współorganizator PSHD:
    • Patron Medialny:
    • PROGRAM

      Piątek 11.04.2025
      EXPO Kraków
      • 10:00 - 11:30
        sala Budapeszt A

        Warsztat V | Dysfunkcje układu ruchowego narządu żucia. Znaczenie współpracy w diagnostyce i terapii lekarz dentysta - higienistka stomatologiczna

        Dysfunkcja układu ruchu narządu żucia dotyczy coraz większej części populacji. Zaburzenie takie, obok próchnicy i chorób przyzębia jest tylko jednym z problemów stomatologicznych. Dysfunkcje to najczęściej zaburzenia fizjologiczne obejmujące zaburzenia związane z:

        • bólem o charakterze ostrym lub przewlekłym w obrębie mięśni żucia i/lub stawów skroniowo-żuchwowych (s.s.ż),
        • objawami dźwiękowymi w wymienionych stawach,
        • nieprawidłowymi ruchami żuchwy.

        Obrazem klinicznym dysfunkcji mięśni żucia jest zwiększone ich napięcie, bolesność uciskowa i/lub przerost. Takim objawom może także towarzyszyć nadmierne napięcie i bolesność okolicznych mięśni głowy, szyi, pasa barkowego, kończyny górnej, a nawet klatki piersiowej. Zaburzenia często kojarzy się z wystąpieniem dolegliwości poza narządem żucia. Profesor Kleinrok wskazuje między innymi na współwystępowanie objawów bólowych w obrębie gałki ocznej i oczodołu. Uważa się, iż zaburzenia w obrębie części twarzowej czaszki, nazywane przez wielu autorów "klasyczną triadą”, dotyczą nawet 40-90% społeczeństwa. Co więcej, problem ten nie dotyczy jedynie konkretnej grupy pacjentów, a dotyka osoby w różnym wieku, ze zróżnicowanych warstw społecznych. Nieznacznie tylko częściej dysfunkcja diagnozowana jest u mieszkańców dużych miast, o wysokim wskaźniku rozwoju cywilizacyjnego i przemysłowego. Prowadzący warsztat zapozna uczestników warsztatu o możliwości współpracy lekarza protetyka z higienistką w codziennej praktyce.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

      • 11:45 - 13:15
        sala Budapeszt A

        Warsztat VI | Kinesjotaping wspomagający rehabilitację układu mięśniowo ruchowego narządu żucia. Część I

        Kinesjotaping, co to jest i jak tę metodę terapeutyczną, wykorzystać w stomatologii? Kto może ją stosować i kiedy? Ogólnie kinesjotajping jest metodą plastrowania dynamicznego, obecnie stosowana przez fizjoterapeutów do łagodzenia bólu, poprawy krążenia w określonych częściach ciała, odciążenia mięśni przeciążonych z różnych powodów. Prowadzący warsztat wprowadzi uczestników w to nowe dla nas zagadnienie, przedstawi wskazania i przeciwwskazania do zastosowania tapingu w obrębie głowy i szyi. Jak prawidłowo naklejać tejpy w okolicy stawów s. ż., jaką taśmę zastosować? Jak długo nosić taping i kiedy można się spodziewać efektów? Na te i wiele innych pytań wykładowca odpowie podczas demonstracji.

        Każdy z uczestników warsztatu będzie miał taśmę do dyspozycji i pod okiem prowadzącego będzie wykonywał ćwiczenia w oklejaniu.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

      • 13:30 - 15:00
        sala Budapeszt A

        Warsztat VII | Zastosowanie lasera higienizacyjnego Smart TmST3 firmy Lasotronix w opiece nad pacjentem leczonym ortodontycznie

        Zakres szkolenia:

        Wprowadzenie do technologii laserowej:
        • Zasada działania lasera diodowego SMARTm model ST1 
        • Charakterystyka urządzenia i jego funkcjonalności.
        • Korzyści płynące ze stosowania lasera w praktyce stomatologicznej i ortodontycznej.

        Zastosowanie lasera w opiece ortodontycznej:
        • Higienizacja jamy ustnej w trakcie leczenia ortodontycznego.
        • Leczenie zapaleń dziąseł i kieszonek dziąsłowych u pacjentów z aparatami ortodontycznymi.
        • Biostymulacja i przyspieszenie regeneracji tkanek przy podrażnieniach wywołanych aparatem.
        • Dezynfekcja tkanek miękkich i wsparcie w leczeniu aft, nadżerek oraz innych stanów zapalnych.

        Praktyczne techniki pracy z laserem Smart M:
        • Procedury i protokoły stosowania lasera w różnych wskazaniach.
        • Obsługa urządzenia, ustawienia parametrów oraz bezpieczeństwo pracy z laserem.

        Praktyczne korzyści dla pacjentów i zespołu medycznego:
        • Redukcja dyskomfortu pacjentów podczas leczenia.
        • Skrócenie czasu gojenia ran i zmniejszenie ryzyka powikłań.
        • Poprawa wyników leczenia ortodontycznego dzięki wsparciu laseroterapii.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

        LOGO-3 Lasotronix - na białym lasery od pokolen png.jpg [97.59 KB]

      • 15:15 - 16:45
        sala Budapeszt A

        Warsztat VIII | Kinesjotaping w rehabilitacji układu ruchu dla zespołu stomatologicznego. Część II

        Druga część jest odrębnym szkoleniem od części pierwszej Kinesjotaping, co to jest i jak tę metodę terapeutyczną, wykorzystać dla nas, osób pracujących w szczególnym miejscu jakim jest gabinet stomatologiczny? Wiadomo, że jesteśmy narażeni na przeciążenia układu ruchu na skutek powtarzających się wymuszonych, monotonnych działań przy fotelu dentystycznym. Jak zatem może pomóc kinesjotaping, jak stosować tejpy i kiedy?  Ogólnie kinesjotapig jest metodą plastrowania dynamicznego, obecnie stosowana przez fizjoterapeutów do łagodzenia bólu, poprawy krążenia w określonych części ciała, odciążenia mięśni przeciążonych z różnych powodów. Prowadzący warsztat wprowadzi uczestników w to nowe dla nas zagadnienie, przedstawi wskazania i przeciwwskazania do zastosowania tapingu na kręgosłup. Jak prawidłowo naklejać tejpy , jaką taśmę zastosować? Jak długo nosić taping i kiedy można się spodziewać efektów? Na te i wiele innych pytań wykładowca odpowie podczas demonstracji.

        Każdy z uczestników warsztatu będzie miał taśmę do dyspozycji i pod okiem prowadzącego będzie wykonywał ćwiczenia w oklejaniu.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

  • Warsztaty dla higienistek i asystentek stomatologicznych oraz nauczycieli szkół zawodów medycznych

    • 12 kwietnia 2025
    • 340 PLN/ za 1 warsztat, pakiet (min. 4 warsztaty) - 240 PLN/ za 1 warsztat, nie wchodzą do pakietu warsztaty nr VI i VIII - cena 390 PLN/ za 1 warsztat
    • EXPO Kraków, sala Budapeszt A
    • Liczba miejsc ograniczona, max po 36 osób
    • 5 pkt. za warsztat | Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu
    • Kierownik naukowy:  dr n. zdr. Danuta Kaczmarska
    ZAPISY ON-LINE Warunki uczestnictwa / regulamin
    • Współorganizator PSHD:
    • Patron medialny:
    • PROGRAM

      Sobota 12.04.2025
      EXPO Kraków
      • 10:00 - 11:30
        sala Budapeszt A

        Warsztat IX | Ozon w profilaktyce i leczeniu w walce z biofilmem, nowe akcesoria i możliwości zastosowania w stomatologii

        Ozonoterapia jest od dawna uznawana za skuteczną w medycynie, od niedawna jest możliwa do stosowania w praktyce klinicznej higienistek stomatologicznych. Obecnie wiemy o niej więcej, jest lepiej poznawana, bezpieczna, pozwala na holistyczne podejście do zdrowia jamy ustnej. Dzisiaj też dzięki nowym urządzeniom możemy stosować ozon w profilaktyce i leczeniu, co pozwala znacznie rozszerzyć możliwości ograniczania biofilmu, szczególnie patogenów chorób przyzębia. Na warsztacie prowadząca zapozna uczestników z zaletami ozonoterapii, procedurami bezpieczeństwa, spektrum możliwości zastosowania wykorzystując aktualnie dostępne urządzenia dedykowane stomatologii oraz w higienie domowej każdego pacjenta. Każda metoda fizykalna ograniczająca ból, przyspieszająca leczenie i bezpieczna jest godna polecenia do stosowania w praktyce klinicznej, szczególnie poparta badaniami i własnymi doświadczeniami prowadzącej warsztat.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

      • 11:45 - 13:15
        sala Budapeszt A

        Warsztat X | Periodontologia praktyczna: mechaniczna kontrola płytki nazębnej, skaling, rooth planing, zastosowanie biofluorescencji w zabiegach usuwania biofilmu i osadów nazębnych

        W części wprowadzającej do tematu wykładowca przedstawi na nowo pojmowane definicje zabiegów wchodzących w proces higienizacji. Opisze cele, które sobie powinna postawić higienistka w pracy klinicznej. Opisze wskazania i przeciwwskazania do wykonywania skalingu i root planingu, procedurę wykonania na modelach oraz doboru odpowiednich narzędzi ręcznych jak np.; kirety dedykowane i innych wspomagających urządzeń. Omówi zalety pracy ostrymi narzędziami i sposoby ostrzenia narzędzi. Wspomagając skuteczność zabiegów można wykorzystać zjawisko fluorescencji elementów płytki. Aktywując zjawisko światłem dostępnym w gabinecie, co ważne dla mniej doświadczonych higienistek i podniesie jakość ich pracy.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216

      • 13:30 - 15:00
        sala Budapeszt A

        Warsztat XI | Nowoczesne koncepcje postępowania MID (Minimal Intervention Dentristry) w profilaktyce, przykładowe zabiegi minimalnie interwencyjne w kariologii

        W wielu krajach UE profil zawodowy higienistek dentystycznych zawiera już możliwość wykorzystania różnych technologii w planowaniu i wykonywaniu zabiegów profilaktyczno-leczniczych. A co można zrobić u nas Polsce w tym zakresie zgodnie z zawartością efektów nauczania zawodu higienistki stomatologicznej na poziomie 5 i 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji. Co to zawiera MID? Jaka jest idea przeprowadzania procedur  z tego zakresu? Korzystamy z DIAGOdentu, lup, mikroskopu, laserów oraz coraz doskonalszych materiałów. Jak to stosujemy w kariologii, kilka przykładów? W badaniach dotyczących etiologii flory bakteryjnej czasami ustalamy indywidualne ryzyko próchnicy dla pacjenta ( CARIOGRAM) w różnych testach, to zadanie szczególnie dla higienistek. Pacjenci o niskim, średnim i wysokim ryzyku próchnicy powinni być traktowani adekwatnie do ich potrzeb. Demonstracja zabiegów minimalnie inwazyjnych, dotyczących wczesnego leczenia plam próchnicowych poprzez przywrócenie równowagi mineralnej i stabilizacji. Infiltracja ICON, często zalecany oraz inne preparaty niezastąpione w MID.

        5 pkt. za warsztat. Do zdobycia jest 40 punktów edukacyjnych łącznie za udział w KRAKDENT-edu.

        Przeczytaj informacje dotyczącą punktów edukacyjnych:
        https://krakdent.pl/aktualnosci/przyznajemy-punkty-edukacyjne-dla-higienistek-i-asystentek-stomatologicznych,3216