Dla higienistek i asystentek stomatologicznych

  • Warsztaty dla higienistek i asystentek stomatologicznych dzień 1.

    • 12 kwietnia 2024
    • 300 zł każdy / w pakiecie zniżka, patrz. WARUNKI UCZESTNICTWA
    • EXPO Kraków, sala Budapeszt A
    • Ilość miejsc ograniczona, max po 36 osób
    • Kierownik naukowy:  dr n. zdr. Danuta Kaczmarska
    ZAPISZ SIE NA SZKOLENIE Warunki uczestnictwa / regulamin
    • Współorganizator: PSHD_20221205095521.jpg
    • Patron medialny: logo asystentka.JPG
    • PROGRAM

      Piątek 12.04.2024
      EXPO Kraków
      • 10:00 - 11:30
        sala Budapeszt A

        Warsztat I | Triage periodontologiczny - sprawne procedury na pierwszej wizycie periodontologicznej.

        Celem warsztatów jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu diagnostyki chorób przyzębia. Uczestnicy nabędą umiejętności posługiwania się wskaźnikiem do przesiewowego badania pacjentów, którzy zjawiają na wizycie higienizacyjnej w gabinecie stomatologicznym. Nauczą się wskaźników umożliwiających ocenę i monitoring stanu higieny jamy ustnej pacjentów. Będą mogli przećwiczyć nowe umiejętności praktycznie przy pomocy sond periodontologicznych na modelach symulujących procesy zapalne przyzębia oraz na modelach zwierzęcych. Uczestnicy otrzymają w ramach szkolenia karty badania periodontologicznego ułatwiające późniejszą pracę w gabinecie.

         

        OSTATNIE WOLNE MIEJSCA!!!

      • 11:45 - 13:15
        sala Budapeszt A

        Warsztat II | Fizykalna biostymulacja laserowa tkanek miękkich przy pomocy lasera diodowego Lasotronix.

        Uczestnicy warsztatu, będą mogli praktycznie zapoznać się z procedurami jak skutecznie wykorzystać laser diodowy Lasotronix w gabinecie higieny i profilaktyki ? Poznają możliwości techniczne laserów, metody bezpieczeństwa i dokumentację konieczną do bezpiecznego stosowania lasera w zabiegach wykonywanych przez higienistki. Poznają  protokół foto aktywnej dezynfekcji PAD połączony z biomodulacją przy pomocy lasera diodowego oraz metody zastosowania bakteryjnej terapii zastępczej. 

        Punkty: 

        1. Jak higienistka stomatologiczna może wykorzystać laser diodowy w codziennej praktyce. 
        2. „Bio“-życie, czyli o tym jak skutecznie wykonywać biomodulację laserową. 
        3. Foto aktywna dezynfekcja PAD to nowość w stosowaniu laserów w gabinecie stomatologicznym. 
        4. Protokół wykorzystania lasera u pacjenta periodontologicznego, czyli jak zachować balans w jamie ustnej naszych pacjentów.

        LOGO-3 Lasotronix - na białym lasery od pokolen png.jpg [97.59 KB]

      • 13:30 - 15:00
        sala Budapeszt A

        Warsztat III | Standard w osobistej ochronie mikrobiologicznej zespołu stomatologicznego, nowe możliwości.

        Prowadząca ten warsztat podzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą o jednym z ważniejszych elementów w ochronie mikrobiologicznej, którym jest system ssący. Jego prawidłowe działanie podczas  różnych  zabiegów klinicznych oraz przypomni jak powinna wyglądać ergonomia pracy ssakami. Drugi istotny element to higiena rąk członków  zespołu, będzie można to zobaczyć to na własne oczy i przećwiczyć. W uzupełnieniu wiedzy jak skutecznie radzić sobie z wrażliwymi na środki do dezynfekcji powierzchniami?
        Obecnie szczególnie cenna jest wiedza jakie standardy opisują postępowanie w sytuacjach kiedy mamy podwyższone ryzyko zakażenia.
        Jeżeli czas pozwoli dodatkowo omówiona zostanie diagnostyka próchnicy po zabiegach profilaktycznych.

        Durr - Logo-version 01.jpg [113.33 KB]

      • 15:15 - 16:45
        sala Budapeszt A

        Warsztat IV | Diagnostyka z zastosowaniem światła w kierunku wykrywania nowotworów.

        Celem warsztatów jest przekazanie uczestnikom wiedzy teoretycznej oraz nauczenie metod postepowania w celu wykrycia zmian patologicznych błony śluzowej jamy ustnej.      

        Warsztaty przeznaczone są dla higienistek, których rola w procesie diagnostycznym, szczególnie w przypadku wykrywania groźnych zmian nowotworowych może być bardziej znacząca niż dotychczas.

        W części teoretycznej, zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące obrazowania zmian chorobowych w świetle białym oraz metoda obrazowania autofluorescencyjnego. Będą omówione mechanizmy i problemy związane z percepcją obrazu błony śluzowej w warunkach gabinetu stomatologicznego oraz możliwości jej zwiększenia z wykorzystaniem dostępnych narzędzi optycznych i informatycznych. W tej części warsztatów przedstawione będą również mechanizmy i podstawowe informacje dotyczące obrazowania autofluorescencyjnego, pozwalającego zwiększyć czułości i swoistości diagnostyczną chorób błony śluzowej. Omówione zostaną podstawowe objawy kliniczne najgroźniejszych chorób, na które higienistka stomatologiczna powinna zwrócić uwagę podczas pracy z pacjentem.

        Zajęcia praktyczne będą podzielone na część demonstracyjną oraz zajęcia w podgrupach.

        W części demonstracyjnej:

        1. Omówię sposoby korzystania z urządzeń;
        2. Pokażę jak należy wykonać badanie pacjenta w świetle białym kierunkowym oraz zademonstrujemy sposób postępowania i omówimy problemy związane z obserwacją błony śluzowej jamy ustnej w takich warunkach. W drugiej części odbędzie się demonstracja badania w świetle w świetle rozproszonym z jednoczesną eliminacja światła odbitego;
        3. Zademonstruję postępowanie przy badaniu i obrazowaniu autofluorescencyjnym.

        Podczas zajęć w podgrupach, każdy uczestnik warsztatów wykona badanie w świetle białym oraz autofluorescencyjnym. Badania zostaną wykonane pod nadzorem prowadzącego zajęcia.

        LOGO-3 Lasotronix - na białym lasery od pokolen png.jpg [97.59 KB]

  • Warsztaty dla higienistek i asystentek stomatologicznych dzień 2.

    • 13 kwietnia 2024
    • 300 zł każdy / w pakiecie zniżka, patrz. WARUNKI UCZESTNICTWA
    • EXPO Kraków, sala Budapeszt A
    • Ilość miejsc ograniczona, max po 36 osób
    • Kierownik naukowy:  dr n. zdr. Danuta Kaczmarska
    ZAPISZ SIE NA SZKOLENIE Warunki uczestnictwa / regulamin
    • Współorganizator: PSHD.png
    • Patron Medialny: logo asystentka.JPG
    • PROGRAM

      Sobota 13.04.2024
      EXPO Kraków
      • 10:00 - 11:30
        sala Budapeszt A

        Warsztat V | Testowanie jamy ustnej na obecność patogenów chorobotwórczych szybkimi testami.

        Świat mikrobiologiczny w jamie ustnej jest bardzo różnorodny. Składa się z różnorodnych grup drobnoustrojów, w skład których wchodzą bakterie, mikoplazmy, grzyby, archeony, pierwotniaki i od czasu do czasu wirusy. Drobnoustroje żyją zwykle w harmonii. Gdy dojdzie do jej zaburzenia w wyniku chociażby braku właściwej higieny jamy ustnej, zbyt długiego stosowania antyseptyków czy antybiotykoterapii, do „głosu” dochodzą te drobnoustroje, które mają sprzyjające warunki do rozwoju/namnażania się. Przy znacznym zaburzeniu flory bakteryjnej sprzyjające warunki do rozwoju mają grzyby. Grzybice jamy ustnej wywoływane są najczęściej przez grzyby rodzaju Candida.

        Jakie czynniki sprzyjają rozwoju grzybicy, jakie są jej objawy i konsekwencje dla organizmu? W jaki sposób można je zdiagnozować? Jakie są możliwości współczesnej diagnostyki? Czy można przeprowadzić badanie w kierunku grzybów w gabinecie, a może w domu, czy tylko w laboratorium ? Na warsztatach prowadzący będzie mógł omówić i pokazać praktyczne sposoby, uczestnicy kursu natomiast będą mogli uzyskać kilka praktycznych podpowiedzi w wyżej wymienionym zakresie. Zostaną wykonane testy na obecność mikroorganizmów.

      • 11:45 - 13:15
        sala Budapeszt A

        Warsztat VI | Zadania higienistki stomatologicznej podczas pierwszej wizyty w gabinecie ortodontycznym, badanie, dokumentacja foto, wyciski krok po kroku.

        Wprowadzenie teoretyczne:

        1. Organizacja pracy w gabinecie ortodontycznym: zadania rejestracji, karta zgody na badanie kliniczne.
        2. Profesjonalna higienistka First Contact, czyli jak zaprosić pacjenta z poczekalni do gabinetu ortodontycznego.
        3. Pacjent na pierwszej wizycie w gabinecie ortodontycznym - zadania higienistki przed badaniem lekarskim:
        • przygotowanie dokumentacji fotograficznej wewnątrz i zewnątrzustnej
        • wywiad prowadzony przez higienistkę - o co trzeba zapytać pacjenta, co należy/warto odnotować i przekazać lekarzowi ortodoncie?
        • Ocena stanu higienicznego pacjenta na podstawie zdjęć oraz badania klinicznego (protokół GBT: Guided Biofilm Therapy), czyli jak poinformować pacjenta, że nie myje dobrze zębów.
        1. Zalecenia higieniczne dla pacjenta przed leczeniem ortodontycznym – jakie preparaty i szczoteczki wprowadzić, żeby osiągnąć sukces.
        2. Zalecenia higieniczne dla pacjenta w trakcie leczenia ortodontycznego – zasady pielęgnacji gabinetowej i domowej.
        3. Monitorowanie stanu higieny w trakcie leczenia ortodontycznego.
        4. Pacjent po leczeniu ortodontycznym - plamy na szkliwie – jak sprawdzić, czy to są pozostałości kleju, czy odwapnienia  -  protokół postępowania przy białych plamach.
        5. Modele diagnostyczne:
        • łyżki wyciskowe: typy i rodzaje, co zrobić jak pacjent ma łuk asymetryczny i łyżka nie pasuje.
        • masy wyciskowe - rodzaje i przeznaczenie.
        • modele cyfrowe - czy gips odejdzie do lamusa? Jak skanować poprawnie; co jest ważne z punktu widzenia ortodonty, żeby nie wzywać pacjenta na poprawkę.
        1. Przygotowanie karty leczenia pacjenta do systemów nakładkowych - na podstawie systemu SPARK Clear Aligner

        CZĘŚĆ PRAKTYCZNA warsztatu:

        1. Pobieranie wycisków - podstawowa umiejętność higienistki w gabinecie ortodontycznym.
        2. Skanowanie 3D do diagnostycznych modeli cyfrowych.

         

        OSTATNIE WOLNE MIEJSCA!!!

      • 13:30 - 15:00
        sala Budapeszt A

        Warsztat VII | Praktyczne budowanie programu profilaktycznego dla dzieci i młodzieży, zasady, metody i środki. Dokumentacja, schemat programu.

        Rolą naszej grupy zawodowej są działania  w środowisku nauczania i wychowania. Mamy świadomość, że działania edukacyjne profilaktyczne rozpoczęte od najmłodszych lat mogą uchronić dzieci i dalej populację dorosłych przed chorobami jamy ustnej. Tego typu działania są rutynowo podejmowane na świecie w formie programów zdrowotnych. W Polsce ciągle nie ma programu o zasięgu ogólnokrajowym, ale możemy rozpocząć od działań w mniejszych środowiskach np.;, miasta, powiatu czy gminy. Mamy obecnie klimat prawny i wiedzę oraz konieczność, aby to zmienić.

        Prowadzący warsztat zapozna uczestników z wybranymi przepisami obowiązującego prawa, niezbędnymi w tworzeniu lokalnych  programów polityki zdrowotnej dotyczącego chorób jamy ustnej a szczególnie próchnicy. Dobrze dobrane elementy( schematy)  programu, pozwalają w zwalczaniu próchnicy najczęściej występującej wśród dzieci np;  w grupie wiekowej 3-6 lat. Wykładowca omówi odpowiedni model programu samorządowego dedykowanego dzieciom i młodzieży. Zapozna z możliwościami praktycznej realizacji we własnym środowisku, jako nowe możliwe zadania zawodowe,  wykonywania zawodu lub uzupełnienie pracy w gabinecie stomatologicznym. Uczestnicy zapoznają się z pakietem dokumentów i pomocy dydaktycznych, akcesoriów do higieny domowej,  niezbędnych w profilaktyce i promocji zdrowia.

        Curasept_first.png [87.28 KB]

      • 15:15 - 16:45
        sala Budapeszt A

        Warsztat VIII | Budowanie przyszłości zawodowej, zespół do spraw zdrowia dzieci - jak go zbudować.

        Motto: W czasach ciągłych zmian największą wartością dla firmy są ludzie.

        Sukces zespołu jest sumą osiągnięć poszczególnych członków. Każdy dzień w życiu w gabinecie stomatologicznym to postępujące zmiany, wynikające między innymi z aktywności zawodowej jej pracowników. Czas poświęcany rozwojowi organizacji wydłuża się, skracając do niebezpiecznych rozmiarów ten, który pozostaje na oderwanie się od obowiązków służbowych.

        Dodatkowo ujawniający się stres, presja wyniku, osiągania celów indywidualnych i zespołowych często prowadzą w konsekwencji do zaniechania współpracy na rzecz rywalizacji, a w skrajnych przypadkach – do konfrontacji.

        Nowoczesne gabinety stomatologiczne odnoszące sukcesy postrzegane są dziś jako zespoły partnerów, rzadziej jako gabinety perfekcyjnie zarządzane. Ważne, aby Państwa gabinet był „szyty na miarę”.

        Zapraszam do zapoznania się z propozycją naszego wachlarza możliwości 😊, dzięki któremu poznacie Państwo zasady:

        - jak zbudować zespół do spraw zdrowia dzieci;

        - jakie strategie komunikacyjne są niezbędne w budowaniu zespołu;

        - kto powinien zarządzać i delegować w takim zespole;

        - czy profilaktyka i prewencja przyczyniają się do poprawy zdrowia psychicznego dzieci.

        Na te i wiele innych pytań odpowiemy sobie podczas naszego wiosennego spotkania.